Coroczna wizyta kontrolna u lekarza weterynarii

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” to mądre słowa przysięgi Hipokratesa, który był prekursorem profilaktyki przeszło 2 400 lat temu. W myśl tej zasady przynajmniej raz w roku dobrze poddać nasze zwierzę badaniom profilaktycznym na kontrolnej wizycie u lekarza weterynarii. Praktyka ta ma ogromne znaczenie w przypadku zwierząt, gdyż czas w ich przypadku płynie dużo szybciej, co oznacza, że badanie wykonywane raz w roku odpowiada mniej więcej badaniom okresowym co 5-7 lat u ludzi.

Jakie badania można wykonać psu czy kotu na corocznej wizycie kontrolnej:

– podstawowe badanie krwi (morfologia i biochemia)-ocenia ilość krwinek, pozwala wykryć stany zapalne w organizmie, kondycję poszczególnych narządów np. wątroby czy nerek;

– specjalistyczne badania krwi np. biomarker SDMA pozwala na wczesnym etapie wykryć niewydolność nerek lub TLI mówiące o zewnątrzwydzielniczej niewydolności trzustki a także hormony tarczycy, które warto zbadać gdy nasze zwierzę chudnie lub przybiera na masie ciała i ma matową czy szorstką sierść;

Wykrycie podwyższenia tych parametrów pozwala na wczesnym etapie wprowadzić leczenie czy modyfikację diety na niskobiałkowa w przypadku niewydolności nerek lub niskotłuszczową w przypadku chorób trzustki.

– kontrola stanu uzębienia: zapalenie dziąseł i kamień nazębny to bezwzględne wskazania do podjęcia interwencji i wykonania skalingu (czyli zdjęcia kamienia), usunięcia zepsutych zębów i włączenia do pielęgnacji preparatów opóźniających ponowne odkładanie się płytki nazębnej np. Deo Spray’u czy Deo Pasty Dr Seidla. W przeciwnym przypadku bakterie zasiedlające jamę ustną mogą przedostać się do innych narządów i powodować np. choroby układu krążenia;

– coroczne szczepienia przeciw wściekliźnie i co 3 lata szczepienia przeciw pozostałym chorobom zakaźnym;

– profilaktyka przeciw pasożytnicza: zaleca się wykonanie badania kału w celu dokładnej identyfikacji pasożytów wewnętrznych i zastosowania celowanego preparatu a także profilaktyka przeciw ektopasożytom np. stosowanie obroży Sabunol na pchły i kleszcze;

– kontrola gruczołów okołoodbytowych, uszu, skracanie pazurów;

– ocena wszelkich zmian skórnych: tempo ich wzrostu, kolor, lokalizacja – wykonanie biopsji takiej zmiany i ewentualne jej usunięcie. Warto zwrócić uwagę na wszelkie zmiany skórne i w przypadku niepokojących objawów, szybkiego tempa wzrostu, zmiany koloru – zgłosić to lekarzowi podczas wizyty kontrolnej.

– jeśli zachodzi taka potrzeba warto wykonać także USG. To pomocne badanie w ocenie narządów jamy brzusznej, zarówno układu pokarmowego, wydalniczego (pęcherz, nerki) jak i rozrodczego. Jeśli samica nie została poddana zabiegowi kastracji , dzięki USG można wykryć ewentualne problemy macicy czy jajników.

– u zwierząt, u których nagle spadła kondycja i wydolność można wykonać badanie echo serca w celach wykluczenia chorób układu sercowego-naczyniowego;

– ogromne znaczenie w prewencji nadwagi a w konsekwencji otyłości i chorób z nią związanych np. cukrzycy ma też BCS czyli ocena kondycji ciała. Wiele zwierząt jest przekarmianych przez swoich właścicieli i podczas badania nie można wyczuć struktur kostnych żeber, które u zwierzęcia z prawidłową masą ciała powinny być wyczuwalne bez specjalnego nacisku. Wraz z wiekiem potrzebna jest też modyfikacja diety i dodatek suplementów wspomagających stawy np. Flawitol artro czy Flawitol senior.

Badania profilaktyczne są bardzo ważne i mogą zaoszczędzić zwierzętom niepotrzebnego cierpienia związanego z rozwojem choroby i często pozwalają przedłużyć życie naszych podopiecznych.

19 września 2019